DSC06151

رویداد برپا(برای پیشرفت ایران) با هدف تربیت دانش‌آموزان به عنوان فعالان اجتماعی دغدغه‌مند و توانمند در مسیر حل محرومیت، تبعیض و بی‌عدالتی در مناطق کم‌برخوردار کشور شکل گرفته است.

رویداد برپا(برای پیشرفت ایران) از دل یک دغدغه اساسی شکل گرفت؛ دغدغه‌ای که به نداشتن پیوند روشن میان فعالیت‌های تربیتی دانش‌آموزی و مسائل اجتماعی واقعی جامعه مربوط می‌شود. محمد صادق توسلی، رئیس مرکز حرکت‌های مردمی و جهادی بنیاد علوی، در تشریح این مسئله گفت: در حوزه فعالیت‌های تربیتی دانش‌آموزی، چه از سوی نهادهای دولتی، حاکمیتی و چه فعالان جهادی، با وجود حجم قابل توجهی از دغدغه‌ها درباره نوجوانان، ارتباطی شفاف و کارآمد با مشکلات جامعه امروز کشور دیده نمی‌شود.

وی افزود: در راستای آنچه كه مقام معظم رهبري در خصوص توانمندسازی مناطق محروم به مجموعه بنياد مستضعفان امر فرمودند،ما در بنیاد علوی ماموریت توانمندسازی و پیشرفت مناطق محروم را بر عهده داریم و بر همین اساس به این نتیجه رسیدیم که باید نقش نوجوانان را به عنوان فعالان اجتماعی توانمند ببینیم؛ نوجوانانی که دغدغه حل مشکلات پیرامون خود را دارند و نه صرفاً دانش‌آموزانی در حال تحصیل.

توسلی درباره رویداد «برپا» توضیح داد:این رویداد در واقع پیوند ظرفیت دانش‌آموزان با مسائل اجتماعی است؛ فرصتی که دانش‌آموزان را برای توجه به محرومیت، تبعیض و مشکلات پیرامونی خود آماده کرده و مهارت‌های لازم برای حل آن‌ها را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد:رویداد «برپا» در فاز نخست خود در ۱۰ استان کشور اجرا می شود، استان‌هایی که با نظر ریاست بنیاد مستضعفان و مدیرعامل بنیاد علوی و بر اساس شاخص‌هایی همچون میزان محرومیت، آمادگی زیرساخت‌ها و دسترسی انتخاب شده‌اند.

 رئیس مرکز حرکت های جهادی و مردمی بنیاد علوی گفت: این رویداد صرفاً یک کلاس آموزشی یا اردوی تفریحی نیست، بلکه تجربه‌ای واقعی و از پیش طراحی شده است که دانش‌آموزان در آن زندگی اجتماعی آینده خود را تمرین می‌کنند.

وی افزود:یکی از ویژگی‌های مهم “برپا”، سرمایه‌گذاری ویژه روی دانش‌آموزانی است که پیش از ورود ما به این عرصه، خود دغدغه تربیت و مسئولیت‌پذیری را نشان داده‌اند؛ دانش‌آموزانی که در مدرسه، محله، مسجد یا هیئت خود نقش‌آفرینی کرده‌اند.

توسلی با اشاره به مراحل اجرای رویداد، گفت: در مرحله اول، مربیان و فعالان تربیتی از ۱۰ استان به مدت چهار روز با ادبیات تحول، شناخت نوجوان و مفاهیم محرومیت‌زدایی آشنا شدند. در گام بعد، دانش‌آموزانی که معیارهای صلاحیت را داشتند به اردوی یک‌روزه دعوت می شوند تا توانمندی‌ها و نقاط ضعف آن‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

توسلی افزود: از میان این دانش‌آموزان، افراد مستعد به رویدادهای ملی دعوت می‌شوند که در این رویدادها تمرکز بر تربیت نقش‌آفرینان اجتماعی با مهارت‌های حل مسئله است.

رئیس مرکز حرکت‌های مردمی و جهادی بنیاد علوی در پایان تصریح کرد: “برپا” به دنبال فراخوان عمومی نیست، بلکه به صورت هدفمند دانش‌آموزان واجد صلاحیت را انتخاب و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. این رویداد، تجربه‌ای واقعی و طراحی‌شده برای تربیت نسل جدید فعالان اجتماعی است که به صورت مستقیم با مسائل محرومیت، فقر و تبعیض مقابله خواهند کرد.

اشتراک گذاری: