811fda5d-ebd4-4fc0-a802-de3c9bc47915

بنیاد مستضعفان مسیر تربیت نسل مسئول را از اردوها آغاز کرد

رئیس مرکز حرکت‌های مردمی و جهادی بنیاد علوی با تأکید بر تحول در طراحی اردوهای دانش‌آموزی گفت: این اردوها دیگر صرفاً برنامه‌ای تفریحی نیستند، بلکه ابزاری هدفمند برای شناسایی، توانمندسازی و تربیت نوجوانان مناطق محروم به‌عنوان کنشگران اجتماعی مسئولیت‌پذیر در راستای تحقق عدالت اجتماعی خواهند بود.
به گزارش مدیریت روابط عمومی و رسانه بنیاد علوی؛ محمدصادق توسلی در مراسم اولین دوره آموزشی توانمندسازی مربیان اردوهای دانش‌آموزی بنیاد علوی با حضور حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان و علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش گفت: در دوره جدید و با هدایت‌های رئیس بنیاد دهقان، موضوع تربیت و فعالیت‌های فرهنگی برای دانش‌آموزان مورد توجه ویژه قرار گرفته است. هدف ما این است که مسیر تازه‌ای برای برگزاری اردوهایی هدفمند فراهم شود که دانش‌آموزان را نه صرفاً به عنوان محصل، بلکه به عنوان استعدادهایی اثرگذار و کنشگر در مسیر تحقق عدالت اجتماعی ببینیم.
در این مراسم که با حضور محمود عسکری آزاد رئیس بنیاد علوی ، جمعی از معاونان و مدیران بنیاد علوی و وزارت آموزش و پرورش در مجتمع فرهنگی ورزشی امام خمینی در لواسان برگزار شد، توسلی افزود: ما اردو را نه به‌عنوان هدف، بلکه به‌عنوان یک ابزار و مسیر برای رسیدن به اهداف بالاتر در تربیت نوجوانان می‌بینیم در این الگوی جدید، اردو و فعالیت فرهنگی نه هدف نهایی، بلکه ابزاری برای تعالی انسانی و اجتماعی محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: همچنین، نقش مربی از یک مدرس صرف به راهبری برای تربیت چندساحتی و توانمندسازی تبدیل شده است. ما بر این باوریم که اگر دانش‌آموز، مربی و محیط در کنار هم به‌درستی تعریف و هماهنگ شوند، زیست‌بومی شکل می‌گیرد که عدالت اجتماعی را ممکن می‌سازد؛ همان هدفی که بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی دنبال می‌کنند.
توسلی ادامه داد: در این مسیر، دانش‌آموز صرفاً یک محصل نیست، بلکه استعدادی بالقوه برای کنشگری اجتماعی در راستای عدالت اجتماعی است که باید توانمند، خودآگاه و مسئولیت‌پذیر شود. هدف ما آن است که نوجوانان مناطق محروم از فرصت‌هایی بهره‌مند شوند که آنها را به شناخت بهتر از خود، ظرفیت‌های محیطی و مهارت‌های زندگی فعال برساند.
به گفته وی، در همین راستا، ۱۲۰ مربی از سراسر کشور در این دوره شرکت کرده‌اند که پس از طی مراحل ارزیابی و مصاحبه، به‌عنوان راهبران تربیتی در ۱۰ استان کشور فعالیت خواهند کرد.
رئیس مرکز حرکت های مردمی و جهادی بنیاد علوی این نکته را نیز یادآور شد که این افراد پیش از این، در قالب فعالیت‌های فرهنگی، جهادی و دوره‌های تربیتی آموزش دیده و ارزیابی شده‌اند و اکنون آماده‌اند تا به‌عنوان مربیان توانمندساز، دانش‌آموزان را در مسیر خودشناسی و کنشگری اجتماعی همراهی کنند.
رئیس مرکز حرکت‌های مردمی و جهادی بنیاد علوی درباره مراحل این طرح توضیح داد: فرآیند اجرای اردو در دو مرحله طراحی شده است. در مرحله اول، دانش‌آموزانی از ده استان که در مدرسه خود آمادگی برای پذیرش مسئولیت را نشان داده‌اند ــ از جمله با عضویت در شوراهای دانش‌آموزی ــ به اردوهای یک‌روزه دعوت می‌شوند. در این اردوها، مجموعه‌ای از چالش‌های عملی طراحی شده که طی آن، توانمندی دانش‌آموزان توسط کانون‌های ارزیابی سنجیده می‌شود.
وی افزود: در مرحله دوم، آن دسته از دانش‌آموزانی که صلاحیت‌های لازم را نشان داده باشند، به اردوی ملی چهارروزه «رویا به برپا» دعوت خواهند شد. این رویداد ملی پایان مسیر نیست، بلکه آغاز کنشگری اجتماعی نوجوانان در محیط‌های زندگی‌شان است؛ جایی که بتوانند در مدرسه، محله، مسجد و جامعه خود به‌عنوان انسان‌هایی توانمند، مسئول و عدالت‌محور ایفای نقش کنند.
توسلی در پایان خاطرنشان کرد: ما به اردو به چشم فرصتی برای بروز ظرفیت‌های نسل نوجوان در مناطق هدف نگاه می‌کنیم تا در سایه هدایت مربیان تربیتی، بستر تحقق عدالت اجتماعی از دل مدرسه و محله فراهم شود.