• صفحه نخست
  • معرفی معاونت توانمندسازی
  • طرح حیات

معرفی معاونت

تاریخچه معاونت توانمندسازی اقتصادی

معاونت توانمندسازی اقتصادی علوی ذیل سیاست‌های کلی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و زیرمجموعه بنیاد علوی از سال ۱۳۸۷ با نام شرکت توسعه بازرگانی زرفام کیش شروع به فعالیت کرده است. این معاونت در سال ۱۳۹۷ رسالت خود را در حوزه اشتغال، به ویژه در مناطق محروم کشور تعیین کرده و در سال ۱۴۰۲ همزمان با تغییر رویکرد بنیاد مستضعفان انتقلاب اسلامی و بنیاد علوی، تمرکز خود را بر پیشرفت اقتصادی مناطق محروم و روستایی مبتنی بر اشتغال و درآمد پایدار قرار داده است. چشم انداز این معاونت، کسب جایگاه اول ایجاد و توسعه کسب و کار های پایدار برای محرومین است.

از سال ۱۴۰۴ ماموریت توانمندسازی اقتصادی بنیاد علوی، ذیل معاونت توانمندسازی اقتصادی با هفت برنامه ی محوری پیگیری می گردد.

برنامه های محوری معاونت توانمندسازی اقتصادی علوی:

۱. ایحاد و توسعه کسب و کار های خرد و خانگی (تا دونفر شاغل)

۲. ایجاد و توسعه کسب کار های کارگاهی (تا هفت نفر شاغل)

۳. ایجاد و توسعه ی کسب و کارهای بنگاهی کوچک (تا بیست نفر شاغل)
۴. توسعه بازار کسب و کار ها
۵. حمایت از احیاء و مرمت قنوات
۶. مهارت آموزی و مشاوره شغلی کارآفرینان
۷. تشکیل صندوق های قرض الحسنه

مهمترین راهبـــردها در حوزه توانمندسازی اقتصادی به شرح ذیل می باشد:

شبکه مجریان و تسهیلگران جهادی

بنیاد علوی در سراسر کشور و به طور خاص مناطق کم برخوردار و روستاها، تلاش می‌کند تا قدم‌هایی برای رفع مسائل و مشکلات، با کمک مردم بردارد، تا زندگی بهتری برایشان بسازد. این مجموعه پس از انجام مطالعات، بین همه مشکلاتی که در مناطق محروم وجود دارد، روی حوزه‌های ارتقای سلامت، عدالت آموزشی و اشتغالزایی متمرکز شده. در این بین، مهمترین ماموریت بنیاد علوی اشتغالزایی تعریف شده. بار اصلی اجرای این ماموریت‌ها، روی دوش شبکه تسهیلگران بنیاد علوی خواهد بود. شبکه تسهیلگران از افراد تحصیل‌کرده، توانمند و بومی مناطق تشکیل شده. بنیاد علوی با انتشار فراخوان، و شناسایی افراد مستعد تسهیلگری، پس از آزمون‌های تخصصی چند مرحله‌ای و دوره‌های آموزشی، به همکاری با آنها می‌پردازد. تسهیلگران از طریق مجریان استانی بنیاد علوی، با هم در ارتباط هستند و یک شبکه مویرگی برای پیدا کردند فرصت‌ها و ظرفیت‌ها ایجاد می‌کنند. این شبکه با همکاری مسئولین و معتمدین محلی و با مشارکت مردم، با حضور در مناطق، ظرفیت‌ها را شناسایی می‌کنه و متناسب با آنها، به مردم طرح‌های کسب و کار پیشنهاد می‌دهد. تسهیلگران، با اجرایی شدن طرح‌های پیشنهادی، با مهارت آموزی و توانمندسازی افراد متقاضی، تا ۲ سال به پایدارسازی کسب و کارها اهتمام می‌ورزند .